MILLION THANKS kepada yang sudi singgah di SCLover Collection. "SPECIAL THANKS" pada FOLLOWERS "n" FRIENDS yang menyokong SCLover Collection. Luv "N" Regards dr SCLover

Tuesday, July 23, 2013

ONLINE BUSSINESS - PERKONGSIAN PENGALAMAN

Perkongsian Pengalaman: (Pengalaman tak seronok .... huhuhu)

Minggu lepas saya beli 2 pasang English Cotton dr online seller baru (yg saya tak pernah beli sebelum ini). Sehari kemudian saya mendapat kain yang dibeli.Terima kasih atas service yg baik.

Hati berbunga..seindah corak bunga yg sya nampak kat blog tak kala membuka parcel..tapi bila tgok kain yg saya terima , hanya allah yg tahu KECEWA nya saya.kain mmg sgt loose tenunannya mmg jarang sangat..dan yg satu lg warna mmg differ sgt dr apa yg sya lihat di blog + jarang jugak.Mmg bukan english cotton !!! Utk bandingannya lawn cotton pun tidak.Hancur harapan nak buat blouse/gaun  budak spt yang saya janjikan .

Ini lah kain2 tu : Kamera saya bukan DSLR tapi masih boleh captured tenunan kain .Nampak loose sangat  @ nipis ..dan kain kedua pulak pd pengalaman saya ia bukan fully cotton tp campuran.. so ke-2 kain nih mmg tak sesuai utk buat bju kanak2 !! Saya ada berjanji dgn seseorang  utk buat gaun + blouse kanak2 sempena raya ..Maaf pada yang berjanji - perkara terjadi diluar jangkaan kita .. 

 
 Disebab frust sgt sya beranikan diri bertanya seller utk pulangkan .Saya berharap antara 2..
1-Refund (yang saya yakin tak akan dapat - s) dan
2- Xchange kain lain dgn kain lain kualitinya english cotton (Saya mmg berharap)

Jangkaan sya tepat.Reply dr seller:"Kain yg di jual tak boleh pulang".Tp selepas berbalas sms seller akhirnya bersetuju utk xchange bersempena bulan yg mulia ini utk saya dgn tambhn kos RM20!! Atas alasan pos dan perbezaan harga kain dan POLISI si seller kalo return mmg kena tambah harga/rm @ aka harga kain akan naik !! ape nih ??? berjual beli  dengan ada dua harga  - pada brg yg sama  !! ..
dan polisi ttp polisi - tak .berubah !!! Kalo nak  di ikutkan saya pun rugi - beli kain yg tak serupa kualiti yg dijanjikan .  !!! Kalau nak diikutkan apa salahnya , sorang sekali rugi rm10.(sesama bear postage)... Saya akan return pun pkai kos !! Mak ai !!Ni nak tambah lg ..so kain bukan lagi beli dgn harga sale !! ( sale pun - bukan murah sangat - just standard price for cotton ) RM55 x 2 . kalo tambah lagi , kos dah jadi RM110 +RM20 + RM8.60 (kos saya return) . Pelik ,masa sya beli tak nampak pun kain2 tu bbeza harga. Oh terlupa !! ada POLISI di sana.. Kat blog   stated fabrik on sale - Mega Sale for Aidilfitri . Saya rasa sedih/tertipu mbeli kain yg kualiti tak setanding harga.Ingatkan English Cotton tapi BUKAN !!! 


Klausa " Once item is paid considered sold. No refund or exchange allowed."  realy trap me..
Seolah-olah nak kuarkan stok cepat2.. (nak2 lg stok yg tak ade kualiti) so apa jadi kepada pembeli tak kisah.. Sebenarnya apa nak takut  kalo kita ikhlas berniaga ... dah pelanggan bgtau  brg tak cantik@tak  kualiti .. fikir2kan lah..
Seller proudly bgtau -  sepanjang 3 thn buzz smua pelanggan berpuas hati !! huhuhu...gamaknya  cust tak pernah kena fabrik gini gamaknya ..ataupun bila voice out pun tak dilayan !! so rela  dlm paksa atau lagi cust pun sama jugak - tak pasti English Cotton tu mcm mana .. so senyap jer la.. walau dlm hati mmg ada secebis rasa sedih .. Tapi bila kena pada saya yang selalu bermain dgn cotton - mmg sedih sangat - "APTB" @ Apa Pun Tak Boleh Buat  dgn kain tuh  !!!...

Setelah difikirkan/ditimbangkan: Selagi sya tgok kain tu mmg frust n kalo tambah rm pulak sya rasa 2x frust .sesekali rasa ttipu .mmg frust! saya ambil keputusan utk return balik sepenuhnya tanpa tambhn RM20 !!. Dan sya bgtau seller "maybe" dia boleh aggap RM harga kain yg sya byr tu sbg gift utk dia dibulan yg mulia ni ..Ambil lah kalo itu yg dia mahu..
 
Selama 4-5 tahun bergelumang dgn kraf  , 90 %  kraf saya menggunakan cotton. Saya jugak adalah pembeli tegar online . In sha Allah kalo info seller  tepat -  saya dapat agak kualiti cotton - paling tidak pun seller willing to negotiate kalo perkara diluar jangkaan . Dan ini adalah pengalaman paling tak seronok saya  ..  soooooo FRUST !!!!

Pesan untuk kengkawan : Hati2 beli dr seller baru yg belum familiar dgn kita . Tanya detail carefully.

SIAPA SELLER tu?? Hanya aku dan dia yg tahu..(buat masa ni...)

Apa pun saya percaya Allah itu Maha mengetahui segalanya... pasti ada sesuatu di sebalik kejadian..
dan Dia juga Maha adil.. 

Kadang2 RM bukan segalanya...
 Semoga kita beroleh  keberkatan dalam mencari rezki dalam  mencari arah hidup.. 
DAN
Semoga juga kita diberikan mata dan hati yang tak mati  dan menilai kebaikan..

12 comments:

Asma said...

Perniagaan kat malaysia x sama dgn luar negara kak.. kat luar negara ada polisi bole return kalo x puas hatI.. kalo tak leh return, seller tu dicop takde etika.. pengguna tak dilindungi pn kat sini..

Semoga seller tu insaf dan tak label kualiti yg salah lg.. amin...

SCLover said...

asma.. :) stuju..

bila difikirkan.. kedai yg beso pun ada polisi boleh return so apelah sangat dgn kita yg kecil2an nih kan..

Precious Crafts said...

Asma, kalau waktu beli tu description mmg 'English Cotton' dan yg dtg mmg sah bkn English cotton, ertinya dia dah menipu pengguna, blh demand balik wang, sbb penipuan begitu blh buat laporan polis (tp saya x rekomen la, buat penat). Mgkn seller tu tak tau menilai kualiti kain... Why not share je nama store (so org lain x kena nasib yg sm)?

SCLover said...

Precious Crafts
kalo ikut ffhati kecewa nih mmg nak aje.. ikutkan hati masa nak pulang kain haritu pun akk nak ajer p pulang sendiri nak tgok empunya diri.. tapi bila fikirkan air muka..akk tak sampai hati..mcm tu jugak nak share publicly nama online store dia.. nanti lah.. sbg pembeli akk cuma nak hak ajer.. pulangkan balik kain akk spt kualiti yg dijanjikan !! itu ajer.. tp sampai sekarang masih menyepi .. walauoun trak plaju yg akk retun haritu dah successfully delivered.. tp seller masih membisu :
EM425427087MY - 16 Jul 2013 12:47:26 Consignment successfully delivered PPL KUALA LUMPUR

mamikelate said...


Sebagai pembeli tegar online, mami blospot dan gila kain, memang bermacam2 dah kena, saya penah kena tipu beli kain , bila sampai rupanya mcm kain bukan cotton yg 3-5 semetar yg org lambak kat kedai kain tuh....
maybe dia ingat kita tak pandai bab kain kot
Doa jer la...org teraniaya makbul...tak kira bulan apo pon!

Since then beli dgn yg biasa beli jer,

SCLover said...

hehehehe mami.. sakit hatikan..
gamaknya dia tak tahu ape yg dia jual..tp kita tahu ape yg kita nak..

yup stuju.. better stay dgn seller yg kita percaya dan selalu beli.. (cuma kekadang tgn gatal - bila nampak corak2 yg sesekali mencuit hati..hehheehe)

Precious Crafts said...

Apa yg mamikelate ckp tu pun betul, biar Allah swt je yg bls. akak dpt pahala... :D Dugaan di bulan Ramadhan.

SCLover said...

Precious Craft .yer stuju.. sbb tu masih simpan sendiri "SIAPA DIA" ..

Anonymous said...

Salam,

You should let us know who the seller is so that no one else will be cheated by that seller.

SCLover said...

wslm... Anony..
pm me if your would like to know personally..

Mila@Rimbun said...

kak.... saya pun nak tau jugak. almaklum kita ni kegilaannya sama hahahaha. Nanti kita gtalk yer hihihii

apapun harapnya akak bersabar ok. dugaan... mungkin ada org lebih besar dugaan dari kita kan

saya pernah beli online dari fatquartershop, tak pernah x sampai, tapi ada satu saya beli dlm bulan disember last year tak sampai, after 2 month (ikut polisi diorg) brg tak sampai, diorg full refund without asking. sampai sekarang tak sampai jugak. sebab saya dok pikir2 kalau sampai jugak, nak bayar jer kan. bukan kita nak free pun

SCLover said...

mila..hehehehehe...
ok.. jom gtalk :)